woensdag 26 november 2008

Jodhpur
De treinreis van Bikaner naar Jodhpur maken we overdag. In de trein zitten we naast Dinish, een man die voor de spoorwegen werkt en de hele reis tegen ons aan blijft praten. Hij staat erop dat wij in de trein met hem mee lunchen; na een stroef begin geven wij ons aan de traditionele Indiase lunch toe en het (be)valt ons erg goed!
We hebben van te voren Cosy Guesthouse geboekt en dit blijkt een erg goede keus! Echt een aanrader! Een superleuk plekje met overal leuke muurschilderingen en alles was uiteraard BLAUW! De eerste nacht slapen we boven op het dak in een tentje met een fantastisch uitzicht over de stad. Als klap op de vuurpijl worden we ’s ochtends wakker tussen een familie aapjes!
Jodhpur is een erg leuke stad. Er staat een ongelooflijk mooi fort wat hoog boven de stad uittorend en waar wij vanaf ons erg gezellige dakterras/restaurantje op uitkijken. Verder bestaat de stad uit allemaal nauwe straatjes waar mens, rickshaw, hond, kat en uiteraard koe allen gezamenlijk doorheen willen. Dit zorgt regelmatig voor hilarische verkeersopstoppingen waar voornamelijk de oh zo heilige en slimme koe als overwinnaar uitkomt. Het belangrijkste kenmerk van de stad is dat de meeste huizen blauw zijn geverfd. Dit geeft echt een mooi effect, voornamelijk vanaf hogere uitkijkpunten. Verder heeft deze stad ook weer alle mooie kleurige mensen en marktjes die India zo ongelooflijk mooi maken!

Udaipur
Aangezien het niet mogelijk is om per trein naar Udaipur te reizen moeten we een busreis boeken. Deze zal volgens de planning ’s ochtends vroeg vertrekken en er ongeveer 7 uur over doen. Busreizen in India blijken iets anders dan lijn 195 van Rotterdam naar Schoonhoven. Na de nodige vertraging stappen wij in bij het vertrektpunt op onze gereserveerde stoelen. Op dat moment zit nog iedereen netjes op z’n gereserveerde stoel, maar na tien minuten worden de eerste illegale ‘meereizers’ al opgepikt om de spaarpot van de buschauffeur en zijn hulpje wat te spekken. Tijdens de verdere reis komt half India in onze bus op de grond zitten om steeds na kleine stukjes het stokje weer over te geven aan de volgende familie die van dorp A naar dorp B moet. Uiteindelijk komen we toch goed aan in Udaipur.

Udaipur is heerlijk! Het ligt aan drie meren en heeft een lekker knus, wel toeristisch, binnenstadje. We worden van het busstation door een ladderzatte Rikshaw-chauffeur (om 14.00 uur ’s middags) naar ons guesthouse gebracht. Hij probeert ons eerst aan een ander guesthouse te koppelen, maar aangezien hij ons tijdens het rijden (zigzaggend a 10 km/h) niet echt heeft kunnen overtuigen lukt dat uiteraard bij dit guesthouse ook niet... Ons uiteindelijke Lal Ghat Guesthouse is erg goed. We kijken uit over het mooiste meer van de stad en de kamer is prima. Aangezien we niet erg makkelijk een trein kunnen vinden blijven we best lang in Udaipur, maar dit vinden we niet erg, omdat we heerlijk kunnen relaxen en eten in leuke en goede restaurantjes!

Vanavond vertrekken we richting Agra (Taj Mahal), maar we zullen nog een tussenstop maken in Bharatpur om daar een klein natuurreservaat te bezoeken.

We hebben het goed! Tot later...

Anne Lee zei

Dag lieve Kir & Arie,

Wat een prachtige foto's en verhalen. India leek me helemaal niks, (haha) maar nu begin ik langzaam overtuigd te raken.. Nu word ik ook door ouders bestookt met informatie over Mumbai offcourse. Anyhoe, enjoy! Pikante details over mijn leven via volgen via mail :-)

Tjeerd van Zandwijk zei

Zo zie je maar... India is veel meer dan alleen bommen & granaten! ;)

Johanneke en Dennis zei

Zooo... zit je dan! Als ik de krant open sla of www.nu.nl intik staat alles in het teken van India... Beetje een bijsmaak krijg ik er wel van. Maar, hoogtwaarschijnlijk zit jij met een Lassi (dat is toch zo'n Indiaas drankje) in je hand op een terrasje. Gelukkig maar.